Update! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu

Update!

Door: Roorda

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

12 Mei 2014 | Argentinië, Mendoza

Geliefde vrienden en familie,

De afgelopen weken heb ik weer heel wat meegemaakt! Ik ben onder andere naar Buenos Aires geweest voor de conferentie van Jeugd met een Opdracht Zuid-Amerika, zoals ik in mijn vorige blog had aangekondigd. Dit vond plaats op de basis van Jeugd met een Opdracht Buenos Aires. Heel gaaf om hierbij te zijn. Erg veel toffe mensen bij elkaar, inspirerende praatjes, heerlijk eten en bovenal veel eenheid in het geloof. Erg bijzonder om met zoveel mensen bijeen te zijn uit zoveel verschillende landen. Veel gepassioneerde, radical en liefdevolle mensen die alles achter hebben gelaten om Christus te volgen. Heel tof dat ik hierbij mocht zijn.

De week daarna zijn we de woestijn ingegaan met een team van Jeugd met een Opdracht uit Engeland. Het was de bedoeling dat er ook een team uit Honduras mee zou gaan, maar dat ging uiteindelijk niet door. Iedereen dacht van tevoren dat het een week zou zijn waarin we zouden gaan evangeliseren onder de mensen die daar wonen, maar dat was niet het geval. We hebben een een soort survivalkamp gehad van 4 dagen, genaamd Niko. Het is mij verboden om hierover al te veel los te laten, om de ervaring niet te verpesten voor anderen die ooit een Niko-kamp zullen gaan doen. Veel zal ik er dus niet over zeggen. In ieder geval was het fysiek vrij pittig, gericht op teambuilding en karakterontwikkeling.

Na het kamp zijn we op outreach gegaan in San Luis, een stad in Argentinie. Dit was een outreach van ongeveer 5 dagen. We hebben daar de kerk gediend, door onder andere onderwijs te geven over intercession, drama, mensenhandel en andere onderwerpen. Ook hebben we een bijeenkomst van de jeugd geleid, verschillende mensen hebben hun getuigenis gegeven in de kerk en ook hebben onze leiders verschillende preken gehouden. Daarnaast zijn we de buurt in gegaan om daar toneelstukjes op te voeren. Deze outreach in San Luis was erg tof. Vooral de liefde van de mensen in de kerken waarbij we betrokken waren was erg bijzonder om te zien. De vrouw des huizes van het gezin waarin we verbleven bakte elke ochtend wel iets voor ons, de mensen van de kerk hebben onze voeten gewassen, een jongen gaf mij zijn drumstokken, een ander zijn overhemd en geld voor de terugreis, en een jongeman in het gezin waarin we verbleven dankte God met tranen in zijn ogen voor het feit dat de naties naar hem toe waren gekomen, enzovoort. Erg bijzonder.

Afgelopen week waren we weer terug in Mendoza en hebben we vooral veel dingen gebakken en verkocht op de basis en in de buurt waarin we verblijven, om geld op te halen voor de mensen die nog niet genoeg geld hebben voor de outreach in Brazilie. Het is gebleken dat dit niet echt mijn favoriete bezigheid is, vooral omdat we er relatief zou weinig mee ophalen. Volgens mijn snelle berekening verdienen we niet meer dan 50 cent per uur per persoon met deze bezigheid. Deze inefficientie was een beetje een teleurstelling, maar in ieder geval hebben we wat geld opgehaald, dus dat is mooi.

Het is even afwachten wat we komende week gaan doen. Ik verwacht nog een week lessen te hebben. De 16e vertrekken we in ieder geval weer voor een outreach in Argentinie, tot de 25e. Dit was eerst ook niet de planning, maar dingen veranderen nogal gemakkelijk hier! Daar heb ik aan moeten wennen maar ondertussen weet ik dat dat kan gebeuren.

Verder heb ik afgelopen week mijn haar laten knippen, ziet redelijk bijzonder nu. Zo´n 5 mensen hebben eraan meegewerkt, haha. Ik wilde eerst naar de kapper gaan, maar dat was niet echt mogelijk, omdat we niet echt de mogelijkheid hebben gehad om naar de stad te gaan. Eerst zag het er nog veel vreemder uit, maar uiteindelijk lijkt het wel ergens op, volgens verschillende mensen hier op de basis.

Dat was het weer voor vandaag, tot de volgende update!

• 12 Mei 2014 - 19:00

Nieko & Evelien:

Haha, Ben! We willen natuurlijk wel een foto zien van je haar. :P

Enneh, hoe voelt dat, als iemand je voeten wast? Lijkt me heel ongemakkelijk.

Groetjes van ons & take care!

• 12 Mei 2014 - 19:07

Els:

Hahaha jaaah foto!! :D
    Die kan je verwachten natuurlijk, mooi alles weer even te lezen en een update te krijgen!
    Tof ook die liefde van die mensen, jah je maakt zeker impact!

Geniet daar! Liefs

• 12 Mei 2014 - 19:13

Hanny:

Hey Ben, gaaf om te lezen hoe het met je gaat en wat je doet!! Via facebook zie ik af en toe een foto langskomen, van actief tot verkleed :)! Misschien zie ik je haardracht ook nog wel...
    We bidden voor je, lieve groet Hanny

• 12 Mei 2014 - 19:17

Pascal:

Haha, die Ben! Leuk wat van je te lezen man! Niet echt effectief om voor 50 cent per uur te gaan bakken en verkopen inderdaad,haha.

Verder klinkt het allemaal echt gaaf!

Groet,

Pascal

• 12 Mei 2014 - 19:31

Olga:

Ik stem in met Nieko en Evelien.
    Wil ECHT een foto zien hoor !!
    Je maakt heel wat mee daar, zo te horen. Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je het naar je zin hebt.
    een hele ervaring denk ik.
    Veel sterkte en geniet ervan dat je dit allemaal mag meemaken.
    groetjes Olga

• 13 Mei 2014 - 09:34

Mark:

Hey maat,
    klinkt goed, maar wel flexibel allemaal daar! ;)
    Jij en niet-efficiënt werken gaat ook niet zo lekker samen, haha.
    Heel bijzonder om te lezen hoeveel liefde en blijdschap ze daar hebben om jullie te verwelkomen en naar de mensen om hen heen.
    Hoop dat je nog meer topervaringen zult krijgen, maar dat komt goed.

Groetjes en God bless you,

Mark

• 13 Mei 2014 - 10:30

Mayo:

Ben je nu geen blonde adonis meer ?? ;) Of lijk je dr nog wel op ?? ;)

Leuk om weer even update van je te lezen :) Enjoy!

Liefs, Mayo

• 13 Mei 2014 - 11:03

Jan Douwe:

He hoi Benjami!, Leuk om weer wat van je avonturen te lezen! Tjonge wat gaaf om zoveel te reizen. Een heel heel boeiende reis ook lijkt me, met en in jezelf als jongeman, als christen. Wat zul je vaak in je eigen spiegel moeten kijken, en niet alleen daar waar het je nieuwe kapsel betreft. Blijf kijken, er valt steeds weer iets te ontdekken en te leren. Geweldig dat je al deze avonturen bent aangegaan.
    Hartelijke groet vanaf het HOGELAND, Jan Douwe Verbree

• 13 Mei 2014 - 20:13

Anja:

Wat een heerlijk positieve verhalen!
    Goed om te lezen.
    Supermooi. Be blessed to be a blessing!

Groetjes Anja

• 14 Mei 2014 - 09:27

Menno Dekker:

Hoi Benjamin,
    Goed en mooi om weer van je te horen, je bericht was wederom in de "spam" terecht gekomen maar super waardevol om het allemaal weer te lezen hoe dit alles jou ook vormt
    Soms zien dingen of handelingen in onze ogen er uit als niet waardevol, maar vergeet niet in hun ogen is de liefde of aandacht die jij op dat moment gaf een gebeuren wat ze niet zomaar vergeten. God werkt dit uit.
    Groet uit Heerde, Menno.

• 15 Mei 2014 - 12:31

Hanna:

Hee Ben!

Wauw, tof om te lezen weer:)
    Geniet van de mooie dingen en ik ben benieuwd of je iets gaat verzinnen dat meer efficiënt werkt om sneller geld op te halen!

Groetjes,

Hanna