Terug in Nederland - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu Terug in Nederland - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu

Terug in Nederland

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

04 Augustus 2014 | Argentinië, Mendoza

Hallo iedereen,

Ik ben weer veilig terug in Nederland! Afgelopen donderdag ben ik aangekomen na een erg lange en vermoeiende reis. Het is fijn om weer thuis te zijn en om mijn familie en vrienden weer te zien. Zondag heb ik in de kerk meteen een presentatie gegeven over mijn tijd in Argentinië en Brazilië. Helaas kon ik daarin niet vertellen wat ik heb geleerd tijdens de DTS. Dat wil ik in dit blog doen. Ook wil ik in het algemeen terugkijken op mijn DTS en vooruit kijken naar wat komen gaat.

In het algemeen kijk ik terug op een positieve tijd bij Jeugd met een opdracht (JmeO). Het was heel bijzonder om zoveel nieuwe dingen te zien. Een nieuwe cultuur, een ander land, een nieuwe manier om het geloof te beleven, een ander welvaartsniveau, steden die heel anders zijn dan wat ik gewend ben, etcetera. Ook heb ik veel mooie, toegewijde mensen mogen ontmoeten en heb ik enkele vrienden opgedaan tijdens de DTS en tijdens de outreaches. Daarnaast heb ik veel geleerd van alle ervaringen en lessen. Keer op keer werd ik uitgedaagd om uit mijn comfortzone te komen en dat heeft me geholpen om te groeien. Voor mijn idee was dat eigenlijk precies wat ik nodig had, uitgedaagd worden om dingen te doen die ik normaal niet doe. Te vaak liet ik me leiden door angst, maar tijdens mijn DTS werd ik steeds uitgedaagd om dat niet te doen. Ik moest gewoon mijn angsten overwinnen, want bepaalde dingen die ik spannend vond, moest ik gewoon doen. Steeds weer.

Dat was tegelijkertijd ook één van mijn worstelingen. Constant moest ik buiten mijn comfortzone leven. Dramastukjes doen, getuigenissen geven in kerken, bidden voor de mensen in kerken, evangeliseren op straat, enzovoort, het zijn allemaal geen dingen waar ik me meteen heel prettig bij voel. Gedachten als 'dat kan ik niet', 'dat wil ik niet', 'dat durf ik niet', 'God kan mij niet gebruiken' of 'ik ben te moe' kwamen voorbij. Het was dan soms ook lastig om positief te blijven. Maar hoewel het lastig was, heb ik het wel geprobeerd en is het ook vaak gelukt. Dat soort gedachten ben ik gaan herkennen als een aanval van de satan. Als hij me wijs kan maken dat ik het inderdaad niet kan, dat ik niet geschikt ben, dat mijn leven niks uitmaakt, dan heeft hij gewonnen. Ik ben gaan leren om dat soort gedachten te gaan zien als leugens en daartegen te strijden. Ik ben gaan leren dat God mij wel degelijk kan gebruiken. Dat ik een zout en een licht ben en mijn omgeving ten goede zal veranderen. Maar dat dat alleen kan als ik geloof in Gods waarheid over mezelf en niet in die van de satan. Andere dingen waar ik weleens moeite mee had, waren de soms autoritaire manier van leidinggeven en het feit dat ik veel stof van de verschillende lessen al eerder had gehoord of al had toegepast op mijn leven. Zo waren er nog meer worstelingen, maar over het algemeen overheerst het positieve. Ik ben blij dat ik ben gegaan, met name vanwege de lessen die ik er heb geleerd en vanwege de mooie en bijzondere ervaringen die ik heb opgedaan.

Belangrijke lessen waren dus het leren om steeds weer uit mijn comfortzone te stappen en het strijden tegen de leugens van satan. Eén van die leugens was dus dat mijn leven niet echt gebruikt kon worden om levens van anderen te veranderen en daarin iets van God te brengen. De DTS heeft me geholpen om meer te leren geloven ik een zout en een licht ben en dat ik echt in staat ben om leven en licht in de levens van anderen te brengen. En ook dat God een specifiek plan met mijn leven heeft. Dat alles niet gewoon maar gebeurt en dat alles toeval is, maar dat God bij me is en elke stap leidt. Verder heb ik geleerd om steeds te dienen ondanks tegenzin en me aan te passen aan een andere cultuur. Ook probeerden we, waar we ook kwamen, tot zegen te zijn. Ik heb geleerd dat ik steeds moet proberen om tot zegen te zijn, waar ik ook kom, wat ik ook doe, elk moment van de dag. Want dat is waarvoor we zijn bedoeld.

Voor wat betreft de toekomst heb ik nog geen keuze gemaakt. Opties zijn onder andere:
- Werken in JmeO als staflid in Mendoza of dichterbij huis :)
- Een counseling school doen van JmeO
- Spaans studeren in Nederland

Nog een aantal opties dus, waaruit ik de komende maand wil gaan kiezen. Als u wilt mag u bidden voor deze keuze die voor me staat en invloed heeft op de rest van mijn levensloop. Hoe dan ook geloof ik dat God het leidt.

Dit was mijn laatste blog voorlopig. Wellicht zal ik het binnenkort weer oppakken, afhankelijk van het pad dat ik kies. Ik wil iedereen die tijdens de reis voor me gebeden heeft of op een andere manier betrokken is geweest, hartelijk bedanken voor de steun. Ook wil ik degenen die me financieel hebben ondersteund, nogmaals bedanken. Zonder u had ik deze reis niet kunnen maken!

groeten, Benjamin


  • 05 Augustus 2014 - 10:43

    Edwin:

    Als ik lees welke dingen je hebt gedaan klinkt het alsof je inderdaad vaak uit je comfortzone moest stappen; ik zou zelf ongetwijfeld eenzelfde soort van worsteling hebben ondervonden. Het lijkt mij heel erg leerzaam op geestelijk gebied, maar op persoonlijk gebied net zo goed (voor zover je die 2 uit elkaar kunt halen)! Het is een hele goede beslissing geweest om deze reis te maken. Welkom terug!

  • 05 Augustus 2014 - 19:14

    Anna Judica:

    Wauw Ben, mooi om te lezen hoe je terugkijkt naar het afgelopen half jaar. Tof om te zien dat je elke keer bent uitgedaagd om uit je comfortzone te stappen en mooi wat dat je heeft opgeleverd. Spannend om nu weer een nieuwe keuze over de nabije toekomst te gaan maken. Ik zal voor je bidden. Liefs

  • 06 Augustus 2014 - 12:13

    Mayo:

    Hoi Ben,

    Gaaf om je evaluatie en terugblik te lezen! Zo te lezen heeft de DTS je verder gebracht in je leven met God! Je hebt er denk ik belangrijke sleutels ontdekt voor je geloofsleven en ook waardevolle dingen! Vaak als we uitstappen en bewegen en ons niet laten weerhouden door deze gedachten, zal je ervaren dat God je gebruikt! Ook jou Ben! God heeft veel potentie en capaciteiten in jou gelegd! Ik zie er naar uit en ben benieuwd hoe zich dat meer en meer gaat ontvouwen en hoe God je gebruikt en zal gebruiken in Zijn Koninkrijk :)

    Mooie opties en keuzemogelijkheden waar je nu ook over aan t nadenken bent! Ik ben erg benieuwd wat de keuze gaat worden! Houd me op de hoogte! En ik zal hierin voor je bidden!

    Liefs, Mayo

  • 06 Augustus 2014 - 15:44

    Maaike De Jong:

    Hej Ben,
    Eerlijk gezegd net pas al je verslagen gelezen maar wat een reis en wat een gave dingen heb je mogen doen. Zoals ik net las heb je mogen groeien in het nog meer Benjamin zijn.
    Erg gaaf, geniet van alle herinneringen en succes met de keuzes die je nu nog wil maken.

    Groetjes Maaike

  • 12 Augustus 2014 - 17:39

    Hanna:

    Hee Ben!

    Gaaf om te lezen hoe je de reis hebt ervaren en wat je ervan hebt geleerd:)
    Zegen gewenst met het maken van nieuwe keuzes.

    Groetjes,

    Hanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Benjamin

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1025
Totaal aantal bezoekers 4413

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 22 Juli 2014

DTS Argentinië!

Landen bezocht: