Las primeras semanas - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu Las primeras semanas - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu

Las primeras semanas

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

10 Februari 2014 | Argentinië, Mendoza

Hola senores y senoritas,

Welkom op mijn blog! Het heeft even geduurd, maar hier is mijn eerste ´post´ dan. Ik kan alleen in het weekend op een computer op internet (in een internetcafé), en afgelopen weekend had ik helaas niet genoeg tijd meer in het internetcafé om wat op mijn blog te zetten. Maar nu wel.

De eerste weken waren leuk! Ik kreeg hier een warm welkom van een Argentijnse familie waarbij ik enkele dagen ben geweest voordat de DTS begon. Daar kon ik een beetje bijkomen van de vliegreis, die vrij pittig was. Een mindere prettige nacht in het vliegtuig en vervolgens 9 uur wachten in Buenos Aires was niet echt een pretje! Na die eerste paar dagen kreeg ik ook op de basis van Jeugd met een Opdracht (JmeO) een warm welkom. De mensen van de staff hebben duidelijk hart voor de zaak en sowieso zijn de mensen hier erg hartelijk. Ook mijn medestudenten zijn leuk! We zijn met 4 jongens en 5 meisjes. Ik slaap met de 3 andere jongens op een kamer. Deze luitjes komen uit Canada (2 stuks) en de ander komt uit Venezuela. Daar kan ik dus een beetje Spaans van leren en ik mag zijn ´tiesjur´ zijn (zijn woorden). De dames komen uit Zweden, Colombia, Mendoza en Honduras. Gevarieerd gezelschap dus!

In die eerste paar weken is het mij opgevallen dat er toch wel heel veel dingen anders zijn dan in Nederland. De manier van groeten, het tempo waarop dingen gedaan worden, het eten, de manier van omgaan met elkaar, hoe gestructureerd alles hier (niet) is, hoe arm sommige mensen hier zijn, hoe goed gebouwen onderhouden zijn, het weer (zo´n 30 graden nu)... Heel anders, maar ook heel leuk om me hierin te begeven en hiervan te leren.

De dagen zien er ongeveer zo uit:
- 8 uur ontbijt
- 8.30 uur stille tijd
- 9.30 uur les
- 10.30 uur andere les
- 1 uur lunch
- 2 uur service time (hard werken in de brandende zon. Om je karakter te vormen zeggen ze.) Dit duurt tot 4 uur.
- 5 uur snack
- 6 uur les
- 9 uur supper
- 11 uur slapen

op woensdag- en vrijdagochtend voetballen we in de morgen en zaterdag meestal ´s avonds. De zondag en maandag ben ik vrij.

Tot nu toe heb ik al best een paar bijzondere dingen meegemaakt. Zo hebben we geoefend met intercession, een bepaalde manier van gebed. Ook hielden we een optocht om de buurt te zegenen. Klinkt misschien vreemd, en dat vond ik eerst ook, maar nadat het was uitgelegd kreeg ik er wel begrip voor. Ook was er een vrouw die in tongen voor ons ging bidden (zo klonk het tenminste maar misschien sprak ze wel dialect Spaans, zo goed is mijn Spaans niet :) ). Al met al net een andere manier van het geloof in de praktijk brengen, met natuurlijk toch dezelfde basis. Leuk om dit mee te maken, en ik hoop meer van dit soort dingen mee te maken en de mooie dingen hiervan mee te nemen en onderdeel van mezelf te maken.

Naast deze ´serieuze´ dingen ben ik ook naar een voetbalwedstrijd geweest, Boca Juniors - River Plate. Dat is pas passie!! Ongelooflijk, het was maar een oefenwedstrijd, maar zeker 10x zoveel passie als ik ooit gezien heb bij een voetbalwedstrijd in Nederland. Constant gezang van beide supporterscharen en enorm veel politie. Echt uniek. Ook wel een beetje triest, de liederen die men zong leken wel opwekkingsliederen. Supermooi als je ze voor God zingt, maar hier werden ze dus voor de clubs gezongen.

Zo meteen weer terug naar de basis om me klaar te maken voor een nieuwe week. Als er vragen zijn, stel ze. Ik geloof dat die ook te stellen zijn onderaan de pagina. Zo niet, kan je altijd mailen.

Groeten vanuit het warme zuiden.

Ben





  • 10 Februari 2014 - 21:37

    CV:

    Hey!
    Cool om te lezen! (Check ik voor het eerst in 3 jaar mijn spamfilter, staat daar deze mail van jou, nog mooi op tijd:))

    Ben benieuwd naar je verdere ervaringen!
    Groet!
    CV

  • 10 Februari 2014 - 21:41

    Els:

    Lekker bezig daar! Die intercession, wat houdt dat in?
    ik ben benieuwd of je geniet van de karaktervorming ;-)
    Voetbal je samen of in een wijk ofzo?

    Genietse daar en zegen!
    Liefs uit Groningen!

  • 10 Februari 2014 - 22:13

    Pascal:

    Hey Ben,

    Leuk om wat van je te horen man! Hoop dat je nog veel meer mooie dingen gaat mee maken, met God ook vooral!

    Gaaf om naar Boca Junior - River Plate te gaan!

    Wat doe je in je vrije tijd?

    Groet,

    Pascal

  • 10 Februari 2014 - 22:16

    Nieko & Evelien:

    Hi Ben!

    Leuk om te lezen. Het (lokale) Zuid-Amerikaanse voetbal is inderdaad heel wat anders dan het Nederlandse. We zijn benieuwd naar de rest! Take care en vaya con Dios! ;)

  • 10 Februari 2014 - 22:23

    Olga:

    Hoi Ben,
    leuk om iets van je te horen, en fijn dat je het naar je zin hebt.
    Gaaf om dat te mogen doen he.....veel zegen
    groet Olga

  • 11 Februari 2014 - 07:03

    Dieneke Vink:

    Hoi Benjamin,
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Ook leuk om te lezen hoe gevarieerd de
    groep is. En toch 1geloof!!! Mooi hoor! Een fijne tijd daar nog en bovenal Gods zegen!
    Groet Dieneke,Rikus en Geja.

  • 11 Februari 2014 - 08:48

    Roos:

    Hoi Ben,

    Wat tof dat je er nu echt zit! Goed om te horen dat je zo'n warm welcome hebt gekregen.
    Een hele mooie tijd toegewenst!

    LIefs, Roos

  • 11 Februari 2014 - 09:30

    Rik:

    Heej Ben!

    Klinkt allemaal heel mooi! Een internationaal gezelschap leuk man, is je Spaans al zo goed om hele gesprekken te voeren? Of is er een mogelijkheid om terug te vallen op Engels! Met voetballen al wat Braziliaans talent gespot? Ben benieuwd naar je volgende blog!

    Groeten Rik

  • 11 Februari 2014 - 13:48

    Roel Sietsma:

    Goed van je te horen! Wat mooi, de contacten die je hebt en de groep waarin je terecht bent gekomen. Leerzame en gezegende tijd gewenst, Roel & Madeline

  • 11 Februari 2014 - 18:52

    Manny:

    Lieve Ben!

    Fijn dat het goed is daar en dat je mooie dingen beleeft.
    Ben benieuwd hoe je karakter verandert door de service-time...:)
    Hou van jou, x mam

  • 11 Februari 2014 - 20:04

    Harm-Jan Groen:

    Ha die Ben,

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! Ben je de aardbeien langzaam aan het vergeten? :-)
    Ik ben er trots op dat er nu iemand van OKB les geeft (zowel geestelijk als lichamelijk). Heel veel succes en veel plezier wens ik je toe.

    vaya con Dios!

    Groeten van Harm-Jan

  • 11 Februari 2014 - 20:35

    Anneke:

    Ha Ben,

    Heel leuk om je verhaal te lezen!
    Veel succes en geniet er van! :-)

    Groetjes,
    Anneke

  • 11 Februari 2014 - 22:31

    Hanna:

    Heee Ben:)

    Tof hoor! Enjoy en ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groetjes,

    Hanna

  • 12 Februari 2014 - 12:59

    Mayo:

    Hoi Patser ;)

    Superleuk om een eerste berichtje te lezen en te lezen waar je mee bezig bent. Zo te lezen een hoop nieuwe ervaringen die je opdoet! Goeie tijd daar toegewenst, geniet dr van en houd ons op de hoogte!

    Liefs, Mayo

  • 12 Februari 2014 - 20:00

    Arie :

    He ben!
    Leuk om te lezen, geniet ervan he!
    Ben benieuwd naar je ervaringen in je volgende blok.
    Gr.
    Arie

  • 13 Februari 2014 - 10:34

    Elmar:

    Goed om te lezen man!
    Enjoy daar en laat je verwonderen!

    tot de volgende

  • 15 Februari 2014 - 19:16

    Opa:

    Lieve Ben, fijn te lezen dat het goed gaat en dat we zo op de hoogte blijven van je belevenissen. Ga met God! Groetjes van oma en opa.

  • 16 Februari 2014 - 11:32

    Frans:

    Hee maat!

    Wat mooi om te horen dat het naar wens verloopt! Veel succes, doorzettingsvermogen en plezier! Tot snel!

    Groet,

    Frans

  • 17 Februari 2014 - 18:27

    Benjamin:

    Bedankt voor alle reacties!! In mijn volgende blog zal ik ingaan op vragen die zijn gesteld, nu heb ik daar even geen tijd voor.
    Groet!

  • 19 Februari 2014 - 16:33

    Thea:

    Nu ik op m'n vrije dag wat aan het opruimen ben, vind ik je brief met het blogadres... Goed om te lezen dat 't goed met je gaat (via je moeder had ik al gehoord dat je goed geland was). Ik wens je een goede tijd en veel zegen! Hoop binnenkort meer van je te lezen.

    Hartelijke groet,
    Thea

  • 21 Februari 2014 - 21:39

    Herman En Atie Koevoet:

    Hoi Ben,

    Leuk om iets van je eerste ervaringen te lezen!
    Ben daarom heel benieuwd naar het vervolg.
    Ik wens je veel plezier en vooral ook veel zegen van Boven.

    Hartelijke groeten,

    Herman

  • 09 Maart 2014 - 23:17

    Ruben:

    Hee Ben,

    hoe is het nu ? Post je gauw weer eens een verslag ? Doe de groetjes aan die lui uit Canada he ! Komen ze toevallig uit Alberta ? Dios te bendigo !

    gr Ruben

  • 10 Maart 2014 - 23:01

    Anja:

    Boca Juniors! Niet de minsten :) Mijn net zo gepassioneerde Argentijnse YWAM-collega zou razend jaloers zijn als ie wist dat je bij een wedstrijd van zijn favoriete team bent geweest. Gaaf om dit en het tweede verslag (nu pas) te lezen! Goede tijd gewenst, geniet van al het nieuwe en verrassende, wees een zegen en succes met je Spaanse boek haha.
    Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Benjamin

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 4426

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 22 Juli 2014

DTS Argentinië!

Landen bezocht: