numero dos - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu numero dos - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Benjamin Roorda - WaarBenJij.nu

numero dos

Door: Benjamin R.

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

10 Maart 2014 | Argentinië, Mendoza

Hola amigos y familia,

Hoog tijd om weer eens wat op mijn blog te zetten! Zijn nu met bijna de hele groep in Mendoza City en hebben net bij een ´all you can eat´restaurant gegeten voor minder dan 10 euro per persoon, dus dat kan slechter. Zoals bijna elk weekend gaan we op maandag de stad in, om de nodige inkopen te doen en naar een wifispot of internetcafe op zoek te gaan. Afgelopen paar weekends is dat er helaas niet van gekomen, omdat we afgelopen weekend maar 1 dag vrij hadden en het weekend daarvoor had ik ´guardia´ wat inhoudt dat ik taken op de basis moest verrichten en dus helaas niet de stad in kon. Best druk dus al met al hier. Elk weekend zijn er wel taken te verrichten, zoals het schrijven van een boekverslag (elke maand moeten we een boek lezen en daar een verslag van maken. Volgende maand ga ik mijn Spaans testen, ga een Spaans boek proberen te lezen), werken aan het ´creative journal´ (creatief dagboek waarin je op een creatieve manier tot uitdrukking probeert te brengen wat je geleerd hebt, precies waar ik altijd naar verlangd heb), of het leren voor een toets (morgen hebben we de eerste toets over alle colleges die tot nu toe gegeven zijn). Al met al best wel schools hier. Ik had het kunnen weten maar het valt me een beetje tegen.

Een paar ervaringen van de laatste weken:

Een paar weken geleden zijn we de wijk ingegaan nadat er hevige regenval was geweest, om te kijken waar we wat voor de mensen konden betekenen die nadelige gevolgen hadden ondervonden van de regen. Het viel mij op hoe arm de mensen daar zijn en hoe vreselijk slecht hun omstandigheden zijn. We gingen een bepaalde wijk in waar alleen maar mensen wonen die werken op de vuilnisbelt. Al hun huizen zijn ook gebouwd van vuilnis. Het stonk er heel erg en bepaalde huizen waren half ingestort. In bepaalde huizen woonden hele families, terwijl de huizen zelf heel klein waren. Ik wist dat het er in derdewereld landen zo aan toe kan gaan, maar hier had ik het niet verwacht. Triest ook dat we niet zo veel voor hen konden betekenen. Later die middag hebben mensen van jeugd met een opdracht wel wat medicijnen en kleding uitgedeeld, maar veel konden we dus niet doen. Nou snap ik wel wat beter waarom we een optocht hielden om de buurt te zegenen. Deze buurt heeft Gods zegen hard nodig.

Afgelopen week hadden we een week met als thema ´deliverance´, wat zoiets als bevrijding betekent. Het werd gestimuleerd dat iedereen ging vasten, dus dat hebben we dan ook met zijn allen gedaan. Het verschilde een beetje per persoon hoe daar vorm aan werd gegeven. Sommigen vastten 4 dagen zonder ook maar iets te eten, anderen aten alleen avondeten en anderen deden het weer anders. Het was goed om hier kennis mee te maken, want ik heb het nog niet eerder langer dan 1 dag gedaan (vasten van eten). In de Bijbel wordt er veel over gesproken, dus denk ik dat het belangrijk is. Ik merkte niet direct enorme veranderingen, maar ik wil het zeker vaker doen. Ik ben deze week voor mijn idee niet echt van dingen bevrijd :), maar het was wel een hele goede week. De lessen waren erg interessant en anderen gaven aan wel van dingen te zijn bevrijd. We hadden bijvoorbeeld les met als titel ´financial healing´. De principes van goed met financien omgaan werden hierin uitgelegd (zoals dat jij niet wordt beheersd door je geld maar dat jij je geld beheerst, omdat God voorziet). Een uur na het college mocht iedereen iets geven aan een ander, nadat we aan God gevraagd hadden aan wie God wilde dat we wat zouden geven. We gaven dan wat weg en zeiden ´with this giving act I want to break all misery in my and in your life´. Het klinkt als een te grote uitspraak en dat is het natuurlijk ook, maar er zit veel waarheid in. Mensen werden bevrijd van het vast willen houden aan hun spullen (of herinneringen die met die spullen verbonden waren) of van het niet kunnen ontvangen. Laptops, camera´s en sieraden werden aan elkaar gegeven en tranen vloeiden rijkelijk :) Echt top.

Btw, ik heb geen whatsapp hier. De app werkt niet meer. Ik moet updaten, maar de update werkt niet omdat internet hier zo slecht is. Ik ga het nog eens proberen op een plek waar ik wifi heb, maar weet niet of dat werkt.

Helaas weer geen tijd om te antwoorden op de vragen die gesteld werden n.a.v. vorige blog. Het is een beetje onhandig allemaal wat betreft communicatie, omdat ik dus alleen in het weekend op maandag tijd heb en dat dus niet eens elk weekend. Internet op mijn mobiel werkt erg matig dus het is niet echt een optie om daarmee te bloggen. Mailen via mijn mobiel gaat mij te langzaam en gaat me alleen maar irriteren. Dus het komt erop neer dat ik zo nu en dan eens haastig wat op mijn blog zet vanuit een internetcafé :)

de groeten en Gods zegen voor iedereen die de tijd neemt om dit te lezen :)






  • 10 Maart 2014 - 22:15

    Nieko & Evelien:

    Ha Ben. Goed om weer wat van je te horen. Merk je nog verschil in cultuur in de groep qua geloofsbeleving en dingen aannemen? Merk je dat je bijvoorbeeld als Nederlander nogal nuchter(der) bent? We zijn ook wel benieuwd wat jij hebt weggegeven :P

    Take care!

  • 10 Maart 2014 - 22:21

    Sara:

    Heh,
    Leuk om je blog te lezen. Je hebt veel te beleven. Ben benieuwd hoe je er overdenkt.

    Hug,
    Sara

  • 10 Maart 2014 - 22:34

    Manny:

    Lieve Ben,
    Fijn om je blog weer te lezen!
    Echt jammer, dat we maar zo weinig contact kunnen hebben...
    Ik wil wel weten of jij ook iets hebt gekregen...:P

    Knuffel, mam

  • 10 Maart 2014 - 23:10

    Herman Koevoet:

    Hoi Ben,

    Hartstikke leuk om toch weer wat van je te lezen. Omdat het zo irritant lastig is voor je om te communiceren, waardeer ik het des te meer!
    Nauwelijks kunnen communiceren is nu eigenlijk een vorm van vasten, maar dan onvrijwillig.
    Het ga je goed en hopelijk gaat dat schoolse gevoel gauw tot het verleden behoren.
    Gods zegen bij alles en we bidden voor jou en de groep.
    Herman en Atie Koevoet

  • 10 Maart 2014 - 23:59

    Roel & Madeline Sietsma:

    Prachtig man, wat je allemaal meemaakt. Héhé, at least you will know that you've been in South-America, gaat het door me heen. We genieten van je verslagen. Heel echt en to the point. Zo is het daar, en zo lastig is communiceren van daaruit. Herkenbaar, maar je klinkt vol goede moed. Doet ons goed! En we weten dat de Heer bij je is. Zijn zegen wensen we je toe. Groeten van ons.

  • 13 Maart 2014 - 09:18

    Olga:

    Hoi Ben,
    Goed om weer wat van je te horen en fijn dat je het naar je zin hebt.
    Het zijn veel indrukken die op je af komen en het is een wereld van verschil, maar het bijzondere is dat we allemaal onder dezelfde grote God en Zijn zegen en liefde leven.
    Wat mooi is dat en ook wat troostvol.
    Veel sterkte met je werk daar.
    liefs Olga

  • 15 Maart 2014 - 22:16

    Menno Dekker:

    Hoi Benjamin,

    Top om van je te horen en mooi om te zien hoe je er voor gaat, wat je meemaakt en hoe dit je leven verandert. God is een God van wonderen en als je Hem vraagt jou te gebruiken op de plek waar je bent zal je versteld zijn, of dat nu aan je mede studenten is of aan de plaatselijke bevolking, Hij is en doet grotere dingen dan wij kunnen beseffen, als wij Hem vragen.

    Op jou eerdere mail heb ik niet snel genoeg gereageerd en hij was in de span van mijn mail gekomen.

    Groet Menno Dekker.


  • 31 Maart 2014 - 19:13

    Rien En Riet Klein:

    Hallo Ben,

    Vandaag, 31 maart is je verjaardag. Daar willen we je van harte mee feliciteren. We hopen, dat je, ook al ben je ver van huis, toch een gezellige verjaardag mag hebben, met veel verjaardagsmail, die je wie weet wanneer pas te lezen krijgt.
    We wensen je alle goeds en bovenal de zegen van onze trouwe Vader.

    Met groet, Rien en Riet

  • 31 Maart 2014 - 22:16

    Mark:

    Maat je bent moeilijk te bereiken.maar ik hoop dat je zo een mogelijkheid ziet om het toch te lezen.
    Van harte gefeliciteerd met je 24-ste verjaardag. Ik hoop dat je er van geniet daar!
    Gods zegen in je nieuwe jaar. Dat het maar een heel gezegend jaar mag zijn!

    Groetjes Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Benjamin

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 4415

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 22 Juli 2014

DTS Argentinië!

Landen bezocht: